Nieuw verkeersplan wordt op de gemeenteraad van 25 juni gestemd. Groen vraagt uitstel.
24 Juni 2026
De doelstelling van de nieuwe bestuursploeg, na de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024, klonk beloftevol : naar de mening van alle inwoners zou geluisterd worden, hun inbreng zou je herkennen in het beleid.
Middel hiertoe zouden de adviesraden worden. Op de gemeentelijke website staat letterlijk :
Beleid maken doen we niet alleen in het gemeentehuis. Dat doen we samen, met de mensen die hier wonen, werken en leven. Een belangrijke manier om inwoners en organisaties te betrekken, zijn de adviesraden.
Het werken met adviesraden neemt meer tijd in beslag dan een simpele Collegebeslissing. Het enorme voordeel van de eerste manier van werken is wel, dat de burger zich veel meer betrokken kan voelen in het beleid.
De verkiezingen van oktober 2024 waren overduidelijk: slechts 60 % van de inwoners deed nog de moeite om te gaan stemmen. Foert, we zijn gedegouteerd…. Daarbij zat Knokke-Heist ook lager dan het Vlaamse gemiddelde. Het huidige bestuur zei te willen breken met de oude politieke cultuur. De democratie moest opgewaardeerd, wat trouwens ook Groen Knokke-Heist vindt.
Na verkiezingen van nieuwe adviesraden werd aan hun leden om advies gevraagd over het nieuwe verkeersbeleid. Wat de Cultuurraad (106 verenigingen) betreft, liep het echter fout. “De leden mogen hun mening en voorstellen kwijt” was de stelling. Dat werd door veel verenigingen ernstig genomen. Er werd binnen verenigingen overlegd, er werd tijd in gestoken. “Inspraak”, weet je wel. In een mail werd op 3 juni aan de verenigingen gemeld :
“Bedankt voor jullie waardevolle adviezen rond het parkeerbeleid. We hebben alle input grondig bekeken en willen jullie graag meenemen in hoe deze adviezen verder worden verwerkt. Daarom nodigen we jullie van harte uit voor een terugkoppelmoment. Tijdens deze sessie geven we heldere duiding bij:
- welke adviezen concreet worden meegenomen,
- welke niet en waarom,
- en hoe de gemaakte afwegingen tot stand zijn gekomen.
Zo zorgen we ervoor dat iedereen goed geïnformeerd is en zicht krijgt op het verdere traject."
Net voor het terugkoppelmoment van 23 juni werd dit op 17 juni geannuleerd. De burgers en verenigingen, die er veel energie in staken voelen zich bekocht.
Donderdag 25 juni wordt het verkeersplan al aan de gemeenteraad voorgelegd. De raadsleden krijgen de finale versie, de inwoners zullen pas achteraf info over de definitieve inhoud krijgen.
Parkeerkaarten zullen aangepast moeten worden. Als inwoner van Knokke of Heist kun je met je vergunning niet automatisch meer in dezelfde zone in de andere deelgemeente parkeren, omdat je kaart maar geldig wordt in de buurt waar je woont. “Sectorgebonden” vergunningen heet dat. Bijbetalen, duurdere kaarten, veel meer administratie, … Een rompslomp die je als inwoner niet bepaald verdient, vindt Groen. Groen kiest er voor om de groene zones te behouden, zoals die nu zijn.
Het parkeerbeleid in onze gemeente raakt veel inwoners en gepensioneerden, laat staan de werknemers van bedrijven. Zal het nieuwe parkeerplan voor hen een voordeel zijn??
Groen Knokke-Heist beseft, dat het College voor veel uitdagingen staat na jaren van stilstand. Rioleringswerken, straten heraanleggen, een nieuw Casino, bijkomende betaalbare woningen, meer groen in de gemeente en ontharding om de toenemende hitte te counteren, het Vlaamse afvalplan invoeren, …. Er is geduld gevraagd aan de inwoners. Veel mensen tonen begrip .
Waarom kiest het College er nu niet voor om de beslissing over het parkeerplan te verschuiven naar de herfst? De adviezen van de geëngageerde burgers, de voorgestelde inspraak door de inwoners krijgt dan minstens een eerlijke kans. Door het verkeersplan haast-je-rep-je te willen doorduwen, verspeelt de meerderheid veel krediet. Groen pleit ervoor het agendapunt rond het nieuwe verkeersplan naar de herfst te verschuiven. De geloofwaardigheid van de meerderheid wordt op die manier behouden en de burgerparticipatie krijgt een eerlijke kans.
Luc Lierman,
Voorzitter Groen Knokke-Heist