Valentrein 2026

14 Februari 2026

Valentrein 2026

Groen Knokke-Heist bedankt reizigers en personeel van trein, tram en bus via hun actie Valentrein.

"Op Valentrein willen we zowel de reizigers bedanken, als het personeel van trein, tram en bus dat ons elke dag op onze bestemming brengt. Allemaal maken ze elke dag het verschil", klinkt het bij Luc Lierman en Marijke De Vent van Groen Knokke-Heist. 

"Kiezen voor het openbaar vervoer, is kiezen voor gezondere lucht, vlotter verkeer, minder files en minder CO2. Dat verdient een merci vandaag! Kiezen om minder CO2 uit te stoten betekent ook een duidelijke keuze, om de klimaatverstoring met zijn allen te willen aanpakken. Zodat de jongere generaties die niet “nog meer op hun bord” krijgen.

Tijdens de ochtend- en avondspits deelden de groenen bedankingskaartjes uit en verzamelden ze complimenten voor het personeel. 

Met 'Goeiedag, bonjour' en een compliment: zo starten tientallen lokale groepen van Groen hun dag vandaag aan treinstations en bushaltes in heel Vlaanderen en Brussel. "Het openbaar vervoer nemen in Vlaanderen is vaak een uitdaging. Zowel De Lijn als de NMBS krijgen onvoldoende budget om betrouwbaar en comfortabel vervoer te organiseren", licht Luc Lierman – de lokale voorzitter van Groen – de actie  toe.

De omstandigheden waarin de vervoersmaatschappijen werken zijn niet eenvoudig. De Vlaamse regering met N-VA, Vooruit en CD&V bespaart alleen al dit jaar meer dan 35 miljoen euro op De Lijn. In sommige vervoersregio's zal dat onvermijdelijk leiden tot vervoersarmoede en verdere onbereikbaarheid in landelijke gebieden. Groen Knokke-Heist is hier ook over bezorgd in onze gemeente. 

Ook de NMBS deelt in de klappen: de federale regering - met dezelfde partijen - wil deze regeerperiode 675 miljoen euro besparen.

"Zowel de reizigers als het personeel voelen de gevolgen van de besparingspolitiek van de Arizona-partijen. Overvolle wagons, een afschaffing of vertraging, het is geen zeldzaamheid. Dat personeel en reizigers het hoofd koel houden en blijven kiezen voor het openbaar vervoer, dat verdient een bedanking vandaag op Valentrein", aldus Marijke De Vent uit Heist.

 "Naast een boodschap aan de reizigers en het personeel hebben we ook een heel duidelijke boodschap aan de regeringspartijen: investeer veel meer in trein, tram en bus, zodat wie kiest voor het openbaar vervoer er ook echt op kan vertrouwen."