Hoe maken we autodelen sociaal inclusiever?

18 Februari 2024

Hoe maken we autodelen sociaal inclusiever?

Zoals ik al in een vorig artikel heb gezegd, ben ik zeer enthousiast over de elektrische deelauto’s die in elke deelgemeente van Knokke-Heist beschikbaar zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat elektrische auto’s delen echt de toekomst is. Het is geen goed idee dat iedereen zijn eigen elektrische wagen koopt. Voor de batterijen zijn zeldzame metalen nodig. We kunnen er dus maar beter voor zorgen dat de elektrische wagens zo efficiënt mogelijk worden ingezet en niet 23 uur per dag stilstaan zoals bij een privéwagen het geval is.  

Toch wil ik een kritische noot plaatsen bij hoe autodelen nu georganiseerd is. Gezinnen met een beperkt budget vinden hun weg niet naar autodelen. Hoe komt dit?  

Laat ons eens kijken naar hoe het systeem hier in Knokke-Heist werkt. 

  • Om gebruik te maken van deze deelauto’s moet je eerst en vooral een aandeel kopen van 250 euro. 
  • Dan schrijf je je in voor autodelen op de website en voeg je een kopie van je identiteitskaart en rijbewijs bij je mail. 
  • Dan kan je de Coopstroom app downloaden via PlayStore of Apple Store.
  • Je koopt rijtegoed. 
  • Je opent en start de auto met je smartphone.
  • Bij Coopstroom, betaal je 3 euro per uur (met een maximum van 24 euro voor 1 dag) + 33 cent per km

Dit impliceert dat de gebruiker een smartphone heeft, digitaal geletterd is en 250 euro ineens kan betalen. En dit is nu net waar het gezinnen met een beperkt budget aan ontbreekt. 

Er zijn gemeenten die smartphones in bruikleen aanbieden op voorwaarde dat de gebruiker een cursus ‘digitale geletterdheid’ volgt. De gemeente organiseert deze cursussen. 

De gemeente zou ook die 250 Euro kunnen voorschieten en de gezinnen kunnen die dan in stukjes terugbetalen.

Zelfs met deze tegemoetkomingen is een deelauto niet geschikt om er iedere dag mee naar je werk te rijden. Stel je werkt in Brugge en woont in Knokke-Heist, dan zou dit dagelijks 39 euro kosten. 

Het blijft noodzakelijk om hiernaast een goed uitgebouwd openbaar vervoer te hebben. Voor iedereen zou openbaar vervoer altijd de eerste keuze moeten zijn. Pas als dit niet kan, is toegang tot een elektrische deelauto belangrijk. 

We moeten er echt voor zorgen dat we iedereen meekrijgen in deze evolutie. Josefine Vanhille, die aan de Universiteit Antwerpen een doctoraat over het klimaatbeleid schreef, stelt : 'De klimaattransitie zal sociaal zijn of ze zal niet zijn.’ Het protest van de gele hesjes in Frankrijk heeft aangetoond dat er een grens is aan wat burgers over hebben voor de redding van het klimaat. 

We kunnen ons gewoon niet permitteren om een groot deel van de bevolking niet mee te krijgen.