30 jun 2021

Tramhalte Watertoren (Park58) dient behouden.

Vaststelling : 

Er bestaan duidelijke plannen om de tramhalte in Duinbergen (Park 58 – Watertoren) als halte te schrappen. Het College heeft gekozen voor een nieuwe tramhalte ter hoogte van de Chalet Suisse in Heist.

Argumenten van fractie Groen, om tramhalte Watertoren te behouden : 

  • De geplande ‘Chalet’-halte heeft een toeristische bestemming, dus een onregelmatiger en seizoensgebonden gebruik en vertrekt vanuit de plannen om Heist als sportieve deelgemeente duidelijker op de kaart te zetten.  Geen probleem daarmee.
  • Tramhalte “Watertoren/ Park 58” is  een halte, waar telkens relatief weinig maar wel heel regelmatig  mensen op- en afstappen. Als dusdanig kan de halte ideaal als facultatieve halte behouden worden,  zonder dat dit een impact heeft op het tijdsschema van de tram. 
    De tram zit dan in zijn start- of aankomstprocedure (eind- of beginstation Knokke) , dus maakt die geen snelheid (meer) en bij die halte stoppen is absoluut geen probleem.  De bocht in de Elizabetlaan / inrit Arcadenlaan-Acacialaan dwingt de tram simpelweg daartoe.  Het argument van de extra remsnelheid, waar voor gezorgd moet worden gaat – gelet op die realiteit– hier niet op.
  • De tramhalte wordt gebruikt door buurtbewoners en inwoners die zich o.a. naar Duinenwater, de Knokkestraat, het zwembad of naar huis begeven. Deze halte heeft voornamelijk een dagelijkse sociale functie. Ik denk ook  aan de kinderen van gezinsvervangend tehuis De Kleine Dennen, die via de tram zich naar school kunnen begeven. Of aan het poetspersoneel/poetshulp met dienstencheques,  dat daar op-  of afstapt.
  • De bevolkingspiramide in onze gemeente heeft nu al ruim een derde 65-plussers, alsook meer en meer 75-plussers.  Ook mensen uit de buurt en de wijken ten zuiden van de Elizabetlaan. Wij mogen als gemeente onze eigen vaste bewoners toch ook niet uit het oog verliezen?
  • Dat de inwoners uit de omgeving ten zuiden van de Elizabetlaan “zich maar te voet moeten verplaatsen naar de tramhalte tegenover de kerk in Duinbergen”,  gaat voorbij aan een stuk realiteit.  Voor senior- plussers en minder mobielen is zo’n kleine 500m extra  te voet tot aan volgende halte (kerk Duinbergen) vaak  moeilijk haalbaar.  
    Het kan toch niet de bedoeling zijn, dat het gemeentebestuur kiest voor het verder laten gebruiken van de eigen wagen door deze inwoners, i.p.v. in te zetten op het uitbreiden/ optimaliseren van het openbaar vervoer?  Want willen wij de klimaatverandering keren, door het afbouwen van de CO2 en zo de toekomstige generaties niet opzadelen met een vergiftigde milieu-erfenis, dan telt elk initiatief.  Dus zeker inzetten op openbaar vervoer in eigen gemeente.
  • Onze gemeente draagt verantwoordelijkheid als gemeente,  om mobiliteit te garanderen voor de minder mobielen, oudere senioren en sociaal zwakkeren onder de inwoners, die op buurt-openbaar vervoer zijn aangewezen.  De tram biedt hen een kans om hun zelfredzaamheid zo lang mogelijk in stand te houden (naar de markt in Heist of Knokke gaan / zelf nog naar een warenhuis gaan), maar vooral ook naar familie of vrienden in de deelgemeentes blijven gaan. Sociaal contact onderhouden, mensen in levende lijve regelmatig zien, verhoogt de levenskwaliteit en  zelfwaarde en houdt mensen gezonder.  De tram kan een onderdeel zijn van deze noodzakelijke mobiliteit.
  • Nog een bijkomend argument (halte behouden!)  is de nabijheid van natuurreservaat Park 58. Sinds 2019 officieel als natuurdomein erkend.  Historisch duinengebied.  Wandelaars en natuurliefhebbers hebben het in coronatijden ontdekt.  En ze kunnen direct op – of afstappen bij de tramhalte. 

 

Vaststellingen : 

 

  1. Er is vanuit Vlaanderen (vervoerregio’s) – wat betreft mobiliteit en openbaar vervoer - heel wat in beweging aan het komen. Onze gemeente kan dit ondersteunen!
  2. Het argument van de Lijn, als zou de totale reisduur Oostende - Knokke dezelfde moeten blijven, snijdt geen hout, als je halte Watertoren als facultatief behoudt. Facultatief behouden betekent concreet : staan er reizigers op dat perron te wachten, dan stopt de tram.  Als er tramreizigers bellen, dat ze daar willen uitstappen, dan stopt de tram.  In de andere gevallen wordt het gewoon doorrijden. Dat zal heel, heel weinig minuten  in de totaaltijd verschillen.   De tijd van cash met munten een ticket betalen is ook al lang voorbij, dus geen extra tijdverlies daardoor bij het opstappen. Maar het behouden van de halte maakt wel degelijk een verschil voor buurtbewoners,  65+ en 75+-ers!

 

Luc Lierman, 

gemeenteraadslid voor fractie Groen - [email protected] 

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren