Verslag van de M.O.R.G.E.N babbels: deel 3
18 Maart 2026
Dit is deel 3 van de M.O.R.G.E.N babbels die het gemeentebestuur eind januari organiseerde in elke deelgemeente.
De volgende pleinen worden heraangelegd
Heist:
- Heldenplein
- Maes en boerenplein
- Vissershuldeplein
Knokke:
- De Canadasquare voor het Casino
- Verweeplein
- Gemeenteplein
- Wielingen
- Oosthoekplein
Westkapelle:
- Pastoor de Neve plein
Onder het Heldenplein, de Canadasquare met het Casino en ‘Maes en Boerenplein’ komt een ondergrondse parking.
Op plan lijkt er voor elk plein wel behoorlijk wat groen voorzien.
Veel van de werken die er gaande zijn en nog op stapel staan, hebben te maken met het vernieuwen van de riolering.
In de dorpskernen wil men vaste bewoning verplicht maken. Er moeten in de kernen voldoende betaalbare woningen zijn en men wil de omgeving vergroenen.
Het plan voor de kerken
Het bisdom wil op termijn (we spreken over een termijn van 10 jaar) twee kerken behouden voor erediensten:
- Sint-Antoniuskerk in Heist
- Heilig Hartkerk in Knokke
De rest mag ontwijd worden.
De kapel in Duinbergen is beschermd erfgoed. Dus dat gebouw blijft behouden. De Margeretakerk en de kerk van Duinbergen worden beschouwd als niet van bijzondere erfgoedwaarde en mogen dus in principe op termijn afgebroken worden. Maar dat zal zeker niet meer in deze legislatuur gebeuren. Wel zal men de ruimte van de Margaretakerk misschien opsplitsen. Een deel voor erediensten behouden en een ander deel ontwijden en openstellen voor andere functies. Nu het casino gesloten is, wil het gemeentebestuur vaart zetten achter het openstellen van de Margaretakerk voor evenementen.
Kustbescherming
Er komt een duinenstrook met helmgras in Duinbergen.
Op de tentoonstelling HORIZON 8300, die eind dit jaar doorgaat, zal er meer info gegeven worden over de maatregelen om de kust te beschermen.
Natuur, landbouw en korte keten
50% van de ruimte in Knokke-Heist wordt ingenomen door natuur en landbouw. Dit wil het gemeentebestuur zo houden. Verder wil men restaurants stimuleren om lokale producten te gebruiken. AZ Zeno doet dit al. Lokale streekgerechten worden gepromoot bij de toeristen. Er is een voedselbos in de maak en we hebben al een zelfplukboerderij.
Financiën
Er wordt in de komende zes jaar voor 308,5 miljoen Euro geînvesteerd in Knokke-Heist: Daartoe wordt er voor 180 miljoen leningen aangegaan. Knokke-Heist heeft jaarlijks rond de 140 miljoen Euro aan inkomsten. Dit komt voornamelijk van belastingen op gebouwen, tweede verblijven, dividenden en parkeren. Jaarlijks geeft men een 120 miljoen Euro uit aan onderhoud van gebouwen en wegen, het personeel, de brandweer, politie en subsidies voor verenigingen. Dus blijft er jaarlijks een autofinancieringsmarge van gemiddeld 16 miljoen Euro over. Dit is het verschil tussen de gewone inkomsten en de uitgaven, nadat de leningen zijn afbetaald.
Er blijkt meer dan geld genoeg om de leningen af te betalen. Schepen Piet de Groote benadrukte dat we moeten durven investeren om terug te verdienen. Als voorbeeld noemde hij het casino: de firma Napoleon Games gaat de concessie uitbaten en zal daar 2 miljoen Euro per jaar voor betalen.
We zijn de enige Vlaamse gemeente met 0% personenbelasting en dat blijft zo. Wel betalen eigenaars hier een hoge belasting namelijk 1940 opcentiemen onroerende voorheffing.
Volgende week brengen we deel 4 over de M.O.R.G.E.N babbels. Daarin zullen we het hebben over de concrete projecten die op stapel staan in Heist.
Wil je graag deel 1 herlezen, hier is de link: https://www.groenknokke-heist.be/babbels_deel_1
Wil je graag deel 2 herlezen, hier is de link: https://www.groenknokke-heist.be/babbels_deel_2